VARADINUM KULTURÁLIS ALAPÍTVÁNY
2005.01.21. 10:09
A nagyváradi vár alaprajza.

|
VARADINUM
KULTURÁLIS ALAPÍTVÁNY
=======================================================================
Románia, Bihar megye, 410072 Nagyvárad, Unirii tér 2-4 szám
Telefon: +40-259–430753 Fax: +40-259-432884
E-mail: varadinum@yahoo.com
|
A L A P Í T Ó O K I R A T
az 1924. évi XXI. törvény 1 és 3 paragrafusai, valamint 1954. évi 31. Dekrétum 31-32 paragrafusai alapján alulírott alapítók tartós közérdekű, közhasznú célok megvalósítása és támogatása érdekében
ALAPÍTVÁNYT,
mint nem haszonelvű közhasznú szervezetet hoznak létre.
Az alapítvány neve: VARADINUM Kulturális Alapítvány.
Az alapítvány székhelye: Románia, Bihar megye,
3700 Nagyvárad, Simion Bărnuţiu (Teleki) u. 14.
Alapító: az RMDSZ Bihar megyei Szervezete, melyet Kapy István képvisel (román állampolgár, lakhelye Románia, Bihar megye, Nagyvárad, Nufărului u. 48 sz. AN48 12. ajtó. Személyi igazolványa GT. 780780 melyet a nagyváradi Rendőrség adott ki 1996 augusztus 27-én.
Az alapítvány induló vagyona: 3.000.000 lej azaz három millió lej, melyet az alapító készpénzben elhelyez el az Alapítvány bankszámlájára az Alapító okirat véglegesítésekor.
I. AZ ALAPÍTVÁNY CÉLJA
1. Az Alapítvány alaptevékenysége és célja:
1. Az alapítvány célja kimondottan a nagyváradi „VARADINUM” kulturális ünnepségsorozat évenkénti megrendezése, a nagyváradi kulturális értékek fejlesztése valamint a hagyományok őrzése és védelme; a hasonló belföldi és külföldi szervezetekkel való együttműködés a kultúra értékeinek és a bihari hagyományok megőrzésének érdekében. Közős kulturális rendezvények szervezése melyek a kölcsönös megismerést, a kulturális együttműködést szolgálják. Az Alapítvány belföldi és külföldi kapcsolatokat teremt és ápol céljai megvalósítás érdekében.
2.Az Alapítvány működésének tárgya:
- kulturális és sportesemények megszervezése;
- fesztiválok és más kulturális megmozdulások szervezése;
- könyvkiadás valamint brosúrák, szórólapok, katalógusok, hang és képkazetták, lemezek stb. kiadása dokumentációs és informálási szándékkal.
- egy információs és dokumentációs központ kialakítása;
- nyári szabadegyetemek szervezése és pártolása;
- a nagyváradi írók, költők, zenészek, zeneszerzők, színművészek és történészek stb. különböző formában való segítése;
- az erre a célra alapított „VARADINUM-DÍJ” évenkénti odaítélése az előző év legjelentősebb és legszínvonalasabb rendezvényének;
- olyan kulturális és sportrendezvények támogatása és elindítása melyek elősegítik a hasonló beállítottságú belföldi és külföldi szervezetekkel és szervekkel való kölcsönös együttműködést;
- az Alapítvány tevékenységével kapcsolatos eszmecserék megszervezése.
3. Az Alapítvány munkájában részt vehet minden személy vagy csoport foglalkozásra, nemzetiségre, fajra, vallásra és politikai hozzátartozásra való tekintet nélkül. Az Alapítvány arra törekszik, hogy a kitűzött célokat sokszínűen és maradéktalanul megvalósítsa belföldi és külföldi együttműködés által.
2. Az Alapítvány jellege:
Nyílt Alapítvány, melyhez csatlakozásra hívnak fel az alapítók az ismertetett célokat elfogadó és támogató – állampolgárságra és honosságra tekintet nélkül – magánszemélyeket, gazdálkodó szervezeteket. Az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytathat, szervezte pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújthat, képviselőt nem állíthat és nem támogathat.
- 2 -
II. AZ ALAPÍTVÁNY VAGYONA, BEVÉTELEI, KIADÁSAI
1.: Az Alapítvány induló vagyona: 3.000.000 lej azaz három millió lej, melyet az alapítók egyenlő arányban az alapító okirat elkészültével az Alapítvány bankszámlájára készpénzben elhelyeznek.
2. Az Alapítvány bevételei: az alapítványi hozzájárulások; támogatások; természetben történő juttatások; csatlakozók támogatásai, befizetései.
3. Az induló vagyon és valamennyi támogatás az alapítványi cél eléréséhez egészében felhasználható. Az esetleges felesleges pénzeszköz a vagyongyarapodás érdekében – kockázat mentesen – leköthető, befektethető.
4. A Alapítvány kiadásai: az alapítványi cél megvalósítása során közvetlenül felmerült kiadások és költségek. A kezelő szerv (kuratórium) költségei és a működés során felmerült egyéb szükséges közvetett és közvetlen költségek. Az Alapítvány vállalkozásból származó bevételéhez kapcsolódó közvetlen és közvetett kiadások.
5. Az alapítványi vagyont az Alapítvány tevékenységi körében foglaltak szerint kell felhasználni.
6. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végezhet.
7. Gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, csak az I. Fejezetben részletezett tevékenységre fordíthatja.
8. Az Alapítványnak a cél szerinti, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és ráfordításait elkülönítetten kell nyilvántartani.
III. AZ ALAPÍTVÁNY KEZELŐJE
1. Az Alapítvány kezelője és képviselője az alapítók által határozatlan időre felkért és megbízott IX tagból álló testület, a Kuratórium.
A Kuratórium elnöke: Bíró Rozália, Nagyvárad alpolgármester
A Kuratórium tagjai:
1. Tempfli József, római katolikus megyéspüspök,
2. Fodor József, vikárius,
3. Nagy Attila, a református püspök titkára,
4. Hajdú Géza, színművész, a református székház kulturális szervezője,
5. Mátyás Attila, evangélikus lelkész,
6. Kerekes Árpád, unitárius gondnok,
7. Dr. Fleisz János, a BINCISZ elnöke,
8. Kapy István, az EMT képviselője,
9. Meleg Vilmos, a Szigligeti Társulat vezetője,
10. Kelemen Mária Magdaléna, a Nagyváradi Állami Filharmónia osztályvezetője.
A Kuratórium elnöke és tagjai az alapítóval közeli hozzátartozói, élettársi, alkalmazotti, és egyéb függőségi viszonyban nem állhatnak.
2. A Kuratórium elnöke és tagjai tevékenységüket díjazás nélkül végzik. A feladataik ellátásával összefüggésben felmerülő és igazolt költségeiket az Alapítvány megtéríti.
3. A bankszámla felett a Kuratórium elnöke a Kuratórium bármely másik tagjával együttesen jogosultak rendelkezni.
- 3 -
4. A kuratóriumi tagság megszűnik:
a, lemondással;
b, visszahívással;
c, a tag halála esetén.
5. A kuratóriumi tagság megszűnése esetén az alapítók 30 napon belül konszenzus orientáltan új tagot bízhatnak meg, kikérve a Kuratórium véleményét. A Kuratórium elnöke és tagjainak kijelölését az alapítók visszavonhatják abban az esetben, ha tevékenységük az Alapítvány tevékenységét, célját veszélyeztetnék.
6. A Kuratórium felelősséggel tartozik az alapítványi vagyon legcélszerűbb működtetéséért és felhasználásáért.
7. A Kuratórium ülését szükség szerint, de évente legalább négy alkalommal össze kell hívni. Az üléseket az elnök, akadályoztatása esetén az általa megbízott kuratóriumi tag hívja össze és vezeti. Az ülés összehívását a Kuratórium bármely tagja – a napirend megjelölésével – is kezdeményezheti.
8. A Kuratórium ülésére szóló meghívót annak tervezett időpontja előtt legalább nyolc nappal el kell juttatni a Kuratórium tagjaihoz és az esetleges meghívottakhoz.
A meghívónak tartalmaznia kell: az ülés helyét és idejét, a tervezett napirendet, a döntéseket előkészítő írásos javaslatokat.
9. A kuratóriumi ülés akkor határozatképes, ha azon az elnök és legalább X tag jelen van. A kuratóriumi ülések nyilvánosak, de ha az Alapítvány jogi érdeke úgy kívánja, akkor zártak. A Kuratórium tagjai a határozatokat nyílt szavazással, egyhangúlag hozzák meg.
A Kuratórium határozatában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója, élettársa a határozat alapján kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy bármilyen más előnyben részesül.
10. A Kuratórium fogadja el az Alapítvány éves beszámolóját. Az éves beszámolót kizárólag minden kuratóriumi tag jelenléte esetén lehet elfogadni.
11. A Kuratórium üléseiről jegyzőkönyvet kell felvenni. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell: az ülés helyét, időpontját, napirendjét, a jelenlévőket; a megtárgyalt kérdések felsorolását; az előterjesztett javaslatokat, a vita lényegét; a határozatokat, valamint a kisebbség véleményét.
A jegyzőkönyvet az elnök és egy kuratóriumi tag írja alá.
IV. A KURATÓRIUM HATÁSKÖRE
1. A Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a, az alapítványi vagyon kezelésével, gyarapításával és felhasználásával kapcsolatos valamennyi kérdés;
b, a befizetések, juttatások, hozzájárulások és támogatások elfogadása;
c, az Alapítvány éves tervének, költségfelhasználásának elkészítése, az éves beszámoló elfogadása;
d, a támogatások feltételrendszerének megállapítása, odaítélésének elbírálása.
V. AZ ALAPÍTVÁNY KÉPVISELETE, TISZTSÉGVISELŐI
1. Az Alapítványt harmadik személy és szervezet felé a Kuratórium elnöke önállóan, vagy akadályoztatása esetén az általa megbízott kuratóriumi tag képviseli.
2. A Kuratórium elnöke:
- irányítja az Alapítvány tevékenységét a Kuratórium két ülése között;
- felügyeli és irányítja a kuratóriumi határozatok végrehajtását.
3. Az elnök tevékenységéért a Kuratóriumnak és az alapítóknak tartozik felelősséggel.
- 4 -
VI. AZ ALAPÍTVÁNY FELÜGYELŐ SZERVE
1. Az Alapítvány felügyelő szerve az alapítók által határozatlan időre felkért és megbízott három tagból álló testület, a Felügyelő Szerv.
2. A Felügyelő Szerv hatáskörébe tartozik:
a, az Alapítvány működésének és gazdálkodásának ellenőrzése;
b, a vezető tisztségviselőktől való jelentéskérés;
c, az Alapítvány munkavállalóitól tájékoztatás és felvilágosítás kérése;
d, az Alapítvány könyveibe és irataiba való betekintési jog;
3. A Felügyelő Szerv döntéseit zártkörű ülésen, nyílt szavazással, egyhangúlag hozza meg. A Felügyelő Szerv üléseit szükség szerint, de évente legalább két alkalommal össze kell hívni. Az üléseket a vezető, akadályoztatása esetén az általa megbízott felügyelő szerv tagja hívja össze és vezeti. Az ülés összehívását a Felügyelő Szerv bármely tagja – a napirend megjelölésével – is kezdeményezheti.
4. a Felügyelő Szerv ülése akkor határozatképes ha azon a vezető és legalább egy tag jelen van.
5. A Felügyelő Szerv vezetője és tagjai tevékenységüket díjazás nélkül végzik.
6. A Felügyelő Szerv vezetője és tagjai az alapítókkal közeli hozzátartozói, alkalmazotti és egyéb függőségi viszonyban nem állhatnak.
7. A Felügyelő Szerv tagjai a Kuratórium ülésein tanácskozási joggal részt vehetnek.
8. A Felügyelő Szerv három tagú.
VII. BELSŐ SZABÁLYZATOK, NYILVÁNTARTÁSOK
1. A Kuratórium olyan nyilvántartásokat köteles vezetni, amelyből megállapítható a kuratóriumi döntések időpontja és hatálya, tartalma, a döntés támogatók és ellenőrzők személye.
2. A Kuratórium döntéseit az érintettekkel ajánlott levélben közli és nyilvánosságra úgy hozza, hogy az Alapítvány székhelyén kifüggeszti.
VIII. A KÖZCÉLÚ ADOMÁNYGYŰJTÉS SZABÁLYAI
1. Az Alapítvány javára történő adománygyűjtés csak az Alapítvány írásbeli meghatalmazása alapján lehetséges.
2. Az Alapítvány nevére vagy javára történő adománygyűjtés nem járhat az adományozók zaklatásával.
IX. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
1. Az Alapítvány határozatlan időre jön létre.
2. Az Alapítvány az 1924. évi XXI. törvény paragrafusaiban meghatározott esetekben szűnik meg.
3. Az Alapítvány bármely okból történő megszűnése esetén a megszűnéskor meglévő alapítványi vagyont a SZIGLIGETI Kulturális Alapítványhoz kell átutalni (Nagyvárad Madách u. 1-3.).
4. Az alapítók tudomásul veszik, hogy az Alapító Okirat érvényességéhez annak Törvényszéki nyilvántartásba vétele szükséges, valamint azt, hogy az Alapítvány nem vonható vissza.
Szerkesztette és lejegyezte Dr. Sarkady Zsolt jogász a hitelesítés időpontjában 6 (hat) eredeti példányban, melyből megkaptam 5 (öt) példányt melyeket hitelesítettem a Közjegyzői Hivatalomban OCHIŞ LUCIA.
|